Intervju med InspireUs

För en tid sedan fick jag förfrågan om att vara med på en intervju InspireUs community. Så roligt! Ett av mina mål är att nå ut och sprida skidglädje och inspirera andra med skidåkning och livsäventyr. Intervjun beskriver lite om min passion för skidåkning och filsosfi som jag lever efter som friåkare.  Här ligger intvjun nedan men ni finner den såklart även På InspireUs hemsida och facebook.  (  http://inspireus.se/pepptalk-med-ida-ruder/  )
 
>> 

För en tid sedan presenterade vi våra Wildcards för er, i samband med detta lovade vi också en närmare presentation av dem. 
Först ut bland dessa hittar vi Ida Ruder, en skidåkare med en skidglädje så stor att vi tror att du kommer kunna känna den genom skärmen!

Ida_1

Förra vintern såg vi dig både i parken och i friåkningssammanhang, hur ser planen ut för vintern?
I vinter bor jag i Trysil och jobbar i som skidlärare där, jag har bra förutsättningar att få åka iväg på olika uppdrag och tävlingar ändå så det känns super! Det är i parken jag kommer att spendera min lediga tid tillsammans med vänner. Jag är helt fast i parkåkningen och tycker att det är så himla roligt att köra på, utvecklas och lära mig något helt nytt.
Jag började åka park för bara en säsong sedan så jag har mycket att lära. Åkt skidor har jag gjort länge, men parken är främmande för mig fortfarande. Det är en riktig utmaning då jag är höjdrädd, samt hade aldrig satt min fot alls i parken innan förra vintern.

Jag har tidigare krigat för att bli riktigt duktig på alpint och offpiståkning och har fotat och filmat en del med det också. Därför är det så himla spännande och kul att se vad jag lära mig de kommande säsongerna inom parken som är min svaga punkt. Så himla rolig att vara nybörjare och riktigt usel på något i skidåkning!
Jag hoppas att jag ska kunna få fler omkring mig att känna samma skidglädje och våga sig in i parken och uppleva hur fantastiskt kul det är! När jag började åka park så kände jag ingen och kunde inte heller något. Men med en prestigelös attityd och ett öppet sinne kommer man långt. Det är bara att VÅGA! Det handlar lika mycket om att våga leva, som att våga vara sann mot sig själv. För mig handlar inte paråkningen om att bli bäst, eller jämföra mig med andra åkare som satsar på heltid. För mig handlar det om att hitta glädjen och friheten som skidåkerska och drömmare. Att få känna mig fri och levande. Det är det jag lever för, och så länge skidåkningen ger mig det, så kommer jag fortsätta göra det jag älskar.
Friåkningen finns alltid där och om tillfälle till att tävla ges så kommer jag absolut att ställa upp på start igen, men det är i parken jag känner att jag mår bäst just nu!

Ida_3


Men du, att ge sig in i parken helt på egen hand utan att känna någon, hur kändes det egentligen?
Att hänge sig åt nåt som man själv vill och sen bara köra på är en så häftig känsla. Det är bekräftande på en inre styrka men samtidigt väldigt svårt när människor i ens omgivning och samhället i stort ifrågasätter det man gör. För självklart ifrågasätter man även sig själv när man ger sig in i nåt nytt och okänt. Jag hade och har ingen aning om vad jag sysslar med och det kan vara jobbigt, men det är också lite därför jag älskar det. Det var såklart många som ifrågasatte mitt beslut om att börja åka park, människor omkring mig hade väldigt många åsikter om det, speciellt då jag kommer från Stockholm, men jag kände att åkningen gjorde mig glad och valde att lyssna på det! Det är viktigt att lyssna på hjärtat, på vad som gör en glad och köra på det, inte bara i skidåkningen utan i livet i stort. Det gör dig till den människa du vill vara.

 

Vilket är ditt bästa tips till andra tjejer som vill ta steget och göra sin grej?
Du ska leva ditt liv. Du är den som ska vara lycklig och skapa ditt äventyr. Stanna upp och tänk efter, varför vill du detta? Du kommer inse att det i slutändan handlar om dig själv, och du endast som du ska leva fritt och finna din inre glädje. Då spelar inte andras åsikter eller agerande någon roll längre.
Låt människor få vara vem de är, låt dem få leva sitt liv. Det viktigaste är bara att vara öppen, ödmjuk och ärlig, mot dig själv och gentemot andra. Då kommer saker omkring dig lösa sig, och rätt människor kommer vilja stanna kvar i din närhet.
This is who you are – Search for freedom and live the life you want to. That is something nobody is ever gonna be able to take away from you.

Ida Ruder

Om man vill låta sig inspireras av dig nu under vintern, hur gör man då?
Jag finns att hitta på berget! Haha!
Men på min blogg lägger jag upp äventyr och mina galna tankar och ideer kring skidåkningen och andra äventyr som resor och actionsporter.
Där kan man få inspiration och en inblick i min skidglädje, och alla galna upptåg jag ger mig in på.
Ni hittar mig också på instagram: @ida_ruder (och självklart även på InspireUs-kontot @inspireusse där Idas och alla andra wildcards bilder flitigt regrammas).

 >>>
 
Fick även den fantastiskt roliga möjligheten att få förfrågan om att vara Coach på eventet för GirlsDayOut denna säsong i Kläppen. Riktigt roligt! En uppdate om evenet kommer även omgående! 
 
// Ruder 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: